Børnesamtaler
Når barnet selv gerne vil høres
I Bedre Familieliv foregår samtalerne som regel uden at børnene er til stede. Fokus er på at klæde forældrene på til at skabe forandringer og tage de vigtige samtaler med deres børn derhjemme - da det styrker relationen og dermed skaber de mest varige resultater.
Dog kan det indimellem være relevant at inddrage barnet i forløbet med mor og far. Hør her hvornår.

Børns følelser kalder på voksne forklaringer
Småbørn er i fuld gang med at lære at forstå og sætte ord på deres følelser. Derfor er en vigtig del af deres udvikling, at deres forældre forsøger at leve sig ind i barnets oplevelser og tilbyder nogle forståelser af, hvad der foregår. At få tilbudt relevante forklaringer og blive forstået af sine forældre er noget af det, der nærer børns selvværd og selvforståelse allermest. Derfor arbejder vi i Bedre Familieliv primært med at klæde forældrene på til at have de vigtige samtaler med deres børn derhjemme.
Der kan dog være situationer, hvor det giver mening at inddrage barnet i forløbet. Det kan fx være, hvis dit barn:
-
er over 6 år
-
selv ønsker at tale med en anden om det, der er svært
-
sidder fast i en selvforståelse eller nogle mønstre i familien eller blandt jævnaldrende
-
har brug for en forklaring på familiens situation, som det kan være svær for jer forældre selv at sætte ord på.
"Målet med børnesamtalerne er, at barnet får mulighed for at forstå sin situation og få løsnet lidt op for det, der føles svært. Samtidig med at blive set af sine forældre med nye øjne. Dét tilsammen skaber positiv udvikling hos barnet, og derfor er det helt afgørende, at forældrene er med i forløbet".
Familieterapeut Ulla Lidsmoes, Bedre Familieliv
Sådan foregår børnesamtalerne
Børnesamtalerne foregår altid i et roligt og trygt tempo, hvor vi først bygger tillid op, før vi dykker ned i de svære emner. Samtalen begynder ofte med lidt uformelt samvær - for eksempel ved, at barnet tegner sin familie på tavlen.
Under selve samtalen bruger vi kort med motiver af bamser eller børn med forskellige følelser. Mange børn synes, det er nemmere at pege på et kort end at sætte ord på deres egne følelser.
Jeg støtter barnet i at sætte ord på dét, der er vigtigt og inddrager løbende mors og fars viden og perspektiv. Der er ingen pres på barnet om, at formulere sig. Og når barnet har fået nok, slutter vi samtalen, og bruger eventuelt resten af tiden på sjove og opbyggende aktiviteter.
